2006-10-06 13:29:24
Anne Sofie von Otter terug naar Bach
Misschien cultiveert Anne Sofie von Otter haar veelgeroemde ‘gewoonheid’ wel een beetje door in t-shirt en spijkerbroek Erbarme dich te zingen, de beroemde, door lyrisch vioolspel
omlijste altaria die in de Matthäus-Passion volgt op het verraad van Petrus. ‘Gewoon’ een groepje musici, maar hoe! Ook al heb je die aria honderden malen gehoord, hij klinkt
weer ontroerend nieuw door de pure, onopgesmukte zang van Von Otter en het stijlvolle spel van Concerto Copenhagen onder de alerte leiding van Lars Ulrik Mortensen. Een all-Scandinavian samenwerking bij haar nieuwe cd, die geheel gewijd is aan Bach.
door Gerard Scheltens
Anne Sofie von Otter en Johann Sebastian Bach? De combinatie lijkt erg voor de hand te liggen, maar veel Bach hebben we de laatste jaren niet gehoord van de Zweedse mezzosopraan. In haar toch brede repertoire komt hij, gek genoeg, maar weinig voor. We kennen haar van zo’n 60 cd’s als gepassioneerd zangeres in uiteenlopende opera’s: Händel en Mozart, maar ook Massenet, Tsjaikovski en Strauss. In het lied verblufte ze met Schubert, Schumann (Frauenliebe und -leben), Brahms, Grieg (Haugtussa), meestal met de pianist Bengt Forsberg. En ook met Scandinavisch repertoire - Sibelius, Stenhammar, Rangström - verraste ze een breed publiek. Zelfs ondernam ze uitstapjes naar andere muziekgenres met cross-over cd’s met Elvis Costello en ABBA’s Benny Andersson. Kortom: haar veelzijdigheid kent geen grenzen.
Maar Bach had ze in lange tijd nauwelijks meer aangeraakt. En dat voor iemand die al vroeg meezong in het Stockholms Bachkoor, als soliste haar eerste professionele voetstappen zette in de altaria’s van de Johannes Passion en naar eigen zeggen diep beïnvloed is door de Bach-interpretaties van Nikolaus Harnoncourt. In het interviewgedeelte van de bonus-dvd bij haar nieuwe cd verklaart ze dat ze gewoon te druk was met opera’s, en die heeft Bach nu eenmaal niet geschreven. Dat dit hiaat in haar discografie moest worden opgevuld, was een duidelijke zaak. De hernieuwde kennismaking met Mortensen, die ze kende als klavecinist bij de operaproducties van Drottningholm, was een mooie aanleiding. Samen maakten ze een zorgvuldige selectie van 10 stuks uit de aria’s voor alt en mezzo van Bach, zowel bekende (‘Erbarme dich, Widerstehe doch der Sünde’ uit de gelijknamige cantate 54 en het Agnus Dei uit de Hohe Messe), als minder bekende zoals het weldadige ‘Schläfert allen Sorgenkummer’ (met een prachtige oboe d’amore) uit cantate 197 of het felle duet ‘O Ewigkeit, du Donnerwort’ uit cantate 60 met de tenor Anders Dahlin. De keuze viel op een zo groot mogelijke variëteit aan tempi, emoties en instrumentatie, waarbij ook de musici van Concerto Copenhagen solistisch grote hoogte bereiken. Dat niet alles om Anne Sofie hoeft te draaien blijkt uit beide instrumentale sinfonia’s, waarbij Mortensen zelf de orgelsolo in ‘Geist und Seele wird verwirret’ (BWV 35) voor zijn rekening neemt, en uit de duetten en de ensemblezang van cantate 117. Een verrukkelijke cd en een nieuw monument voor de flexibele zangkunst van een groot zangeres.
Johann Sebastian Bach
Anne Sofie von Otter sings Bach: Aria’s, duetten en sinfonia’s uit cantates BWV 12, 30, 35, 54, 60, 74, 99, 117, 197, Mattheus Passion BWV 244, Hohe Messe BWV 232 en Magnificat BWV 243
Anne Sofie von Otter, Karin Roman, Anders J. Dahlin, Tomas Medici, Jakob Bloch Jespersen, Lars Ulrik Mortensen, Concerto Copenhagen o.l.v. Lars Ulrik Mortensen
Archiv CD 00289 477 7467
http://www.annesofievonotter.com
Relevante recensies