Niese, Danielle de

2007-08-04 13:26:42

Afgelopen winter trok ze positief de aandacht in de spraakmakende Mozart-Da Ponte-trilogie van de Nederlandse Opera. In september komt ze daar terug in de titelrol van Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea. Haar Europese debuut vond al zes jaar eerder plaats, eveneens in het Amsterdamse operahuis. Amsterdam houdt van Danielle de Niese en de jonge sopraan houdt van Amsterdam. Ze tekende er een exclusief contract met Decca en is nu op haar debuut-cd te horen met William Christies ensemble Les arts florissants in louter Händel-aria’s. Vanaf 31 augustus ligt het schijfje in de winkel.

door Joke Dame

Fantastisch vond ik dat die Mozartopera’s in Amsterdam op filmscherm werden vertoond.’ De Australisch-Amerikaanse Danielle de Niese viert een weekje vakantie in Marokko, maar Amsterdam belt en daarvoor komt ze graag een half uurtje van het strand. ‘Belangrijk, die moderne verspreidingsmogelijkheden, omdat je zo een heel nieuw operapubliek kunt bereiken. Jongeren, bijvoorbeeld.’ Get them while they’re young, zei de sopraan ooit in een interview. Ze lacht er nu hartelijk om. ‘Heb ik dat gezegd? Dat zal best, want ik méén het ook. Hoe jonger je kinderen benadert met opera, hoe kleiner de kans dat ze de deur van hun ziel al hebben dichtgegooid met stereotiepe opvattingen over het genre. Dat ze denken dat opera óf alleen voor nerds is, óf alleen voor ouderen. Jongeren denken dat ze niks hebben met mensen die zo op een podium staan te zingen. Ze voelen een onoverbrugbareafstand, een diepe kloof.’

En daar laat De Niese het niet bij zitten. Ze stapt op ze af en praat met jongeren en kinderen over klassieke muziek en opera. Laat haar gezicht zien en overtuigt ze dat zij wél iets met elkaar gemeen hebben. Vertelt dat zij hun muziek waardeert en dat zij omgekeerd waarschijnlijk ook wel van haar muziek houden. De Niese: ‘Daar ben ik nog nooit in teleurgesteld. Nooit heb ik jongeren ontmoet die afgeknapt waren na hun eerste opera-ervaring. Als ze mij en andere jonge zangers zien en ervaren dat we cool zijn, jong en hip en modieuze kleren dragen, dan worden de muren geslecht en willen ze alles van me weten: hoe ik in de opera ben terechtgekomen, waarom ik klassieke muziek verkoos boven popmuziek, hoe het is om de hele wereld af te reizen. Dat soort vragen. Ik krijg zelfs brieven van schoolkinderen waarin ze vertellen dat ze helemaal voor klassieke muziek zijn gevallen en zangles zijn gaan nemen nadat ik met ze gesproken had. En weet je, het doet me goed om zoiets te doen, iets dat even buiten mezelf en m’n eigen carrière ligt.’

Die carrière van Danielle de Niesse dendert voort als een TGV. Ze was nog maar vijf toen haar talent voor zingen en dansen bleek. Met acht begon ze aan serieuze zang- en danslessen. Dertien was ze toen ze, als jongste zangleerling ooit, werd toegelaten tot de prestigieuze jongeren-klas van Tanglewood in Massachusetts. Ze was ook jongste deelnemer – achttien – bij de audities voor de operastudio van de Metropolitan Opera. En daar was Peter de Caluwe, destijds castinghoofd bij de Nederlandse Opera. ‘Hij voorspelde mij een grootse carrière,’ zegt De Niese, ‘en drie jaar later gaf hij daar zelf een flinke stoot aan toen hij mij vroeg voor de rol van Cleopatra in Händels ‘Giulio Cesare’. Eenentwintig was ik.’

Inmiddels heeft haar Glyndebournedebuut in 2005 – opnieuw Cleopatra – haar roem tot over de hele wereld gebracht. Haar dansopleiding maakt haar tot een van de weinige allround performers in operaland. Dat ze bovendien een bloedmooie, moderne meid is die zich prima kan inleven in haar Cleopatrarol, heeft haar kwalificaties opgeleverd als ‘the soprano sex kitten’ en ‘superstar sex-bomb’. Het boeit haar niet. ‘We hebben het hier wel over een van de meest sexy en verleidelijke vrouwen uit onze geschiedenis,’ antwoordt ze gevat.

Sympathie
Haar Decca debuut-cd bestaat uit een flinke selectie Händel-aria’s. Al die verschillende Händel-heldinnen, wat zeggen die haar? De Niese: ‘Ik wist dat het Händel moest worden en de cd is het resultaat van een zeer lange zoektocht en selectieprocedure uit alle mogelijkheden die Händel biedt. Dat is zo’n uitgebreid repertoire. Ik moest heel wat stukken weglaten die ik ook prachtig vind. Wat zo interessant is aan Händel: hij begreep zijn heldinnen van binnenuit. We kennen Cleopatra, we kennen Semele, we kennen Morgana uit Alcina. Maar we kennen niet zijn Medea. Ik ben heel trots op deze Medea want de manier waarop Händel haar neerzet, vind ik groots. Wat ik leerde tijdens mijn onderzoek naar al die Händelheldinnen is dat hij een zwak heeft voor zijn tovenaressen en heksen. In zijn opera’s maakt hij die vrouwen niet tot slechte personages die het publiek hoort te verafschuwen. Integendeel, hij neemt het voor ze op en portretteert ze met heel veel sympathie. Heel opvallend. Als toehoorder begrijp je wat ze heeft gebracht tot hun wraak, hun woede, hun haat. Händel blijkt te beschikken over diepe psychologische inzichten in menselijke karakters. En hij weet daarbij het geschreven woord zo mooi om te zetten in muziek. Soms resulteert dat in echt barokke aria’s, met overvloedige coloraturen. Soms ook zijn ze heel eenvoudig, met alleen een heel simpele melodie. Maar altijd met de juiste emoties.’

Danielle de Niese is in Australië geboren, van Sri Lankaans-Nederlandse afkomst en opgegroeid in de Verenigde Staten. Voor haar studie heeft ze geregeld in Europa vertoefd. Dat maakt haar nogal global, vindt ze. ‘Ik voel me overal wel thuis, en dat is handig in dit beroep.’ Haar ouders behoren tot de Sri Lankaanse Burghers - afgeleid van het Nederlandse woord vrijburgers - een kleine etnische minderheid met gemengd bloed uit de tijd dat Sri Lanka, toen nog Ceylon, een Nederlandse kolonie was. ‘De Niese is duidelijk een Nederlandse naam,’ meldt de sopraan enthousiast, want Nederland heeft bij haar een streepje voor. ‘En weet je, wij hebben heel wat gerechten die bij jullie vandaan komen. Toen ik in Amsterdam debuteerde, ontdekte ik in de kantine tot mijn verbazing dingen die wij ook eten.’ Maar wat dan? ‘Nou, van die gefrituurde rolletjes met broodkruim aan de buitenkant.’ Ehhh? ‘Met vlees erin en ragout.’ Kroketten? ‘Ja, kroketten!’

Georg Friedrich Händel
Aria’s
Danielle de Niese, Les arts florissants o.l.v. William Christie
Decca 475874-6, verkrijgbaar vanaf 31 augustus

http://www.imgartists.com/?page=artist&id=575

Relevante recensies