2007-08-12 19:50:41
Sabine Meyer maakte wereldnieuws toen zij onder protest van menig collega als eerste vrouwelijke musicus toetrad tot de Berliner Philharmoniker. We kunnen ons bijna niet meer voorstellen dat met haar komst dit mannenbolwerk pas 25 jaar terug werd opengebroken. Zij gaf haar positie als soloklarinettiste overigens vrij snel op, omdat zij overal werd gevraagd voor kamermuziek en soloconcerten. Onlangs verscheen deze cd met Franse composities, die in de muziekpers hoge ogen gooit. Het tijdschrift Gramophone selecteerde het recital als een van de beste cd’s van de maand juni. De enthousiaste ontvangst zal niemand verbazen. Sabine Meyer musiceert met adembenemende perfectie. Zij opent met de Klarinetsonate van Saint-Saëns, een prachtig laat werk dat bewijst hoe onterecht het is dat zijn reputatie op slechts een handvol stukken berust. Ook Poulenc schreef aan het eind van zijn leven een klarinetsonate, een hommage aan zijn overleden vriend Honegger. Beluister hoe nobel en sereen Meyer het elegische middendeel speelt, om vervolgens in het slotdeel met overrompelende vitaliteit uit te pakken. De Eerste klarinetsonate van Devienne, een klassiek werk, klinkt in haar handen gracieus en uitgebalanceerd. Een arrangement van Milhauds ‘Scaramouche’, oorspronkelijk voor twee piano’s, doet dienst als uitsmijter. Het slotdeel Brazileira swingt de pan uit. Ook de pianist Oleg Maisenberg speelt subliem.