McKelle, Robin

2007-03-07 10:55:24

Robin McKelle is een buitengewoon talent, als zangeres en als arrangeur van standards uit de jaren veertig van de vorige eeuw, zo laat de cd ‘Introducing Robin McKelle’ horen. Op 18 maart debuteert de jonge Amerikaanse in het Bimhuis in Amsterdam. door Cornell Evers Haar in soul gedrenkte alt waar de echo’s van diverse jazzgroten van na de Tweede Wereldoorlog in doorklinken, roept volgens sommigen herinneringen op aan Sarah Vaughan en aan Aretha Franklin in haar jonge jaren. Anderen noemen haar ‘de nieuwe Ella Fitzgerald’. De werkelijkheid is dat Robin McKelle met niemand te vergelijken is. Ze is uniek, een buitengewoon nieuw talent. Haar debuut-cd ‘Introducing Robin McKelle’ vormt het bewijs. Daarop zingt ze repertoire uit het American Songbook van de jaren veertig. Eigenlijk had Robin McKelle toen geboren willen zijn:‘Als je luistert naar de liedjes en je verbeeldt je al die verhalen, al die geweldige liefdes tussen mannen en vrouwen – daar had ik bij moeten zijn.’ Er zijn overeenkomsten met sommigen van haar illustere voorgangers. Net als zovelen begon ook Robin McKelle (geboren als Robin McElhatten en opgegroeid in Rochester, New York) met zingen in de kerk.Toch was het de piano die haar eerste muzikale scholing bepaalde. Zij speelde in de jazzband van haar highschool. Na een studie aan de universiteit van Miami en nadat zij aan het prestigieuze Berklee College of Music haar Bachelor’s Degree had behaald, verhuisde Robin naar Los Angeles. Daar werkte zij als achtergrondzangeres tot zij terugkeerde naar Boston en een eigen trio oprichtte. In 2004 nam ze deel aan de ‘Thelonious Monk vocal jazz competition’. Het leverde haar de derde prijs op. Deuren gingen voor haar open en McKelle kreeg de mogelijkheid te werken met gerenommeerde artiesten als Herbie Hancock, Wayne Shorter, Terence Blanchard, George Duke, Lonnie Plaxico en Carl Allen. In de voorgaande jaren had zij al gezongen bij het fameuze Boston Pops Orchestra. De Popsdirigent Keith Lockhart vertelde over die samenwerking: ‘Wij waren allemaal verrukt toen we haar hoorden. Ze is de ster van morgen.’ En nu is er de opmerkelijke cd ‘Introducing Robin McKelle’ waarmee zij teruggrijpt op een tijdperk waarin zangers door bigbands werden begeleid en de songs die zij brachten bestemd waren om het predikaat ‘standard’ te verwerven. De basis voor ‘Introducing Robin McKelle’ wordt gevormd door een collectie songs waarvan het grootste deel ruim zeventig jaar oud is. Samen met de producer en trompettist Willie Murillo, bekend van zijn werk met het Brian Setzer Orchestra en Aimee Mann, schreef McKelle meer eigentijdse arrangementen voor de nummers. Zo werd ‘Bei mir bist du schön’, ooit een hit van de Andrew Sisters, een verrukkelijk latinjazz-nummer met tango- en salsaritmes. Een andere song uit het bigbandtijdperk die McKelle tijdens de opname met hoorbaar plezier van een latin (rumba) break voorzag is ‘Yes, my darling daughter’, in 1940 een hit van Dinah Shore. Ook niet onvermeld mogen blijven het fenomenale duet met zanger Robbie Wycoff in Sammy Fains ‘You’ve brought a new kind of love’, het zwaar aangezette ‘Come rain or come shine’ en Cole Porters ‘Night & Day’. Het orkest, met veteranen als de klarinettist Gary Foster, de tenorsaxofonist Pete Christlieb en de gitarist Larry Koonse, trekt met zwierige bigbandswing en veel vette blazerpartijen en subtiele strijkersarrangementen het decor op waarin Robin McKelle mag schitteren. Niet als reïncarnatie en ook niet als hoop voor de dag van morgen, maar als ster van vandaag. Introducing Robin McKelle Robin McKelle e.a. O-Plus OP124

http://www.robinmckelle.com

Relevante recensies