2006-12-01 20:16:08
Georg Philippe Telemann moest niets hebben van zijn Italiaanse collega’s met hun virtuoze vioolconcerten. Telemann stond op het standpunt dat ieder instrument, zonder onderscheid, tot zijn recht moest kunnen komen. Als hij solistisch schrijft, is die solopartij virtuoos maar voert altijd een dialoog met het orkest. Bovendien achtte Telemann zich niet gebonden aan een drie- of vierdelig soloconcert. Hij schreef net zo makkelijk een ouverture en suite voor een solo-instrument, in dit geval de blokfluit. Sinds begin jaren zestig, toen Frans Brüggen zijn eerste lp’s maakte, is de combinatie Telemann en blokfluit een hele vertrouwde. Op deze cd laat Julien Martin verschillende vormen van Telemanns blokfluitmuziek horen. Naast de Suite klinken fantasieën voor blokfluit alleen en een Dubbelconcert voor blokfluit, gamba en orkest. Dat orkest is hier een klein ensemble met maar één strijker op elke partij, zodat we eigenlijk gewoon met kamermuziek van doen hebben. Martin gaat creatief om met de mogelijkheden in de herhalingen versieringen toe te voegen. Strijkers en continuospelers van Capriccio stravagante geven hem goed partij. In de fantasieën bespeelt Martin niet de gewone altblokfluit maar een zogeheten voice flute. Dit is een grotere blokfluit die de toonomvang van een traverso heeft. Marcel Bijlo Georg Philippe Telemann Ouverture, fantasia’s en Concert voor blokfluit Julien Martin, Capriccio stravagante o.l.v. Skip Sempé Paradizo Pa 0002
http://www.stravagante.com/bioJulien.html