2008-02-21 11:03:21
Jonas Kaufmann zoekt de uitdaging
De ster van Jonas Kaufmann is rijzende. De Duitse tenor is al te bewonderen op enkele complete operaopnames en schitterde in Covent Garden, de Met en de Wiener Staatsoper. In Nederland stond hij nog niet op de operabühne, maar nu zijn eerste recital-cd met opera-aria’s verschijnt, kunnen we ook hier uitgebreid kennismaken met de veelzijdige zanger.
door Jeroen Smits
De keuze welke aria’s hij moest selecteren voor zijn eerste solocd viel Jonas Kaufmann zwaar: ‘Ik zit al een aantal jaren in het vak en dan heb je zoveel materiaal dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen. Je zou het liefst alles tegelijk willen doen, alles willen opnemen en ieder facet van je kunnen tonen. Erg moeilijk om te kiezen wat er op deze allereerste cd moest komen. Maar ik denk dat het ons gelukt is om alle kanten van mijn werk op het toneel aan bod te laten komen.’
Hoewel hij op de bühne ook vaak in opera’s van Mozart te bewonderen is, koos hij uitsluitend romantische werken, repertoire waarmee hij bijzonder veel affiniteit heeft. Over de titel Romantic Arias zegt hij: ‘Het heeft een dubbele betekenis. De titel slaat niet alleen op de romantische periode waarin deze aria’s geschreven zijn, maar ook op de thema’s van de aria’s zelf, van de tekst, van de personages die zich allemaal in min of meer romantische situaties bevinden.’
Een van die personages is Lionel, uit Flotows ‘Martha’, van wie Kaufmann de aria ‘Ach, so fromm’ zingt: ‘een pracht van een tenoraria die over de hele wereld bekend is, maar niet in het Duits. Meestal wordt ze in het Italiaans gezongen. Ik ben er erg trots op dat ik dit op mijn allereerste album heb staan, vooral omdat, bij mijn weten althans, de laatste echt beroemde tenor die deze aria in het Duits zingt Frits Wunderlich is, een van mijn absolute idolen. Niet alleen omdat ik Duitser ben en hij misschien wel de laatste wereldwijd belangrijke Duitse tenor was, maar natuurlijk ook omdat Wunderlich niet een typisch Dúitse tenor was. Hij zat meer aan de Italiaanse kant, was een veel gepassioneerdere, diep emotionele zanger.’
Een andere aria waarin Kaufmann zijn passie kwijt kan, is ‘Ah! fuyer, douce image’ uit Manon. ‘Manon is een extreem voorbeeld van een Franse manier om passie te verklanken. De hoofdpersoon Des Grieux is echt diep gedeprimeerd en hij schreeuwt als het ware zijn pijn en zijn diepe frustratie uit. Het klimt omhoog en dan is er die overweldigende climax. Vooral tegen het einde, als het thema terugkomt, explodeert hij bijna van emotie. Een absolute must voor een tenoralbum, zeker een romantisch zoals dit.’
Al koos Kaufmann voor uitsluitend romantisch repertoire, zijn keuze is opvallend divers. Lyrische partijen als die van Rodolfo uit Puccini’s ‘La Bohème’ wisselt hij af met zware zoals Walters Preislied uit ‘Die Meistersinger’ van Wagner. ‘Het was ooit normaal dat je de ene avond Mozart zong en de volgende avond Wagner. Er was niemand die riep: hoe doet hij dat? Tegenwoordig is dat jammer genoeg bijzonder ongebruikelijk. Ik hou ervan om van de ene stijl naar de andere te gaan, zo verveel ik me nooit. Ik heb altijd een uitdaging nodig, zowel vocaal als interpretatief.’
Met zijn donkere, soms zelfs baritonale stemgeluid waaruit dan toch weer stralende hoge topnoten tevoorschijn komen, heeft Jonas Kaufmann zeker een bijzondere klank. Over wat hij daarmee toe te voegen heeft aan dit vaak opgenomen repertoire, is hij zelfbewust: ‘Er zijn oneindig veel recitals van andere tenoren beschikbaar, maar we zijn allemaal individuen en iedere artiest ziet dingen vanuit een ander gezichtspunt. Wat ik doe op deze cd doe ik niet omdat het per se nieuw is, maar omdat het mijn eigen specifieke manier is om deze muziek te interpreteren en te zingen.’
o.a. Puccini, Verdi, Weber, Massenet, Flotow
Romantic Arias
Jonas Kaufmann
Decca 00289 475 99 66