Kagel, Mauricio

2007-03-07 10:05:45

’Nu ik Quirinus’ Liebeskuss voltooid heb, zie ik dat ik het ook heel anders
had kunnen aanpakken.’ Aldus Mauricio Kagel zelf. Natuurlijk, het kan altijd anders, daar is het kunst voor. Kagel is met z’n uitspraak bovendien consequent. ‘Alles wechselt, All things change’ heet de cd. Het idee is ontleend aan het zeventiende-eeuwse sonnet dat Kagel in Quirinus’ Liebeskuss op muziek zet. De tekst bestaat vrijwel helemaal uit woorden van één lettergreep. Op onregelmatige wijze wisselen woorden met een positieve en negatieve connotatie elkaar af, waarbij Kagel positief met een tweedelige en negatief met een driedelige maatsoort verbindt. Maar omdat ’alles veranderlijk’ is, draait hij dat procédé halverwege de compositie om: positief en negatief, goed en kwaad zijn immers maar relatieve begrippen. Wat is het muzikale resultaat? Hyperbeweeglijke, glasheldere muziek. Levendig instrumentgebruik. Het koor scandeert de woorden tot aan het slotkoraal dat schitterend gezongen wordt.
Serenade beviel wat minder, Doppelsextet is een soort tweelingzus van Quirinus’ Liebeskuss en weer wel geslaagd. Bij alle speelsheid beleefde ik de momenten van rust, waar Kagel niet alleen bij één gedachte blijft maar ook bij één instrument, als hoogtepunten. Zoals dat slotkoraal van de Liebeskuss. Het lijkt met een prachtige, lichtblauwe vocale echo te besluiten waarna de eeuwig energieke Kagel het echter niet laten kan nog even naar een staccato slotaccoord toe te werken.

Stephen Westra

Mauricio Kagel
Quirinus’ Liebeskuss, Serenade, Doppelsextett
Schönberg Ensemble, Nederlands Kamerkoor o.l.v. Reinbert de Leeuw
Winter&Winter 910 126-2

https://www.edition-peters.de/front_content.php?idcat=77&idart=90&composer_id=207