2006-02-03 14:40:26
Het fenomeen van de castraat blijft intrigeren. Nadat legendes als Farinelli en Senesino al met cdopnamen werden geëerd, is nu Giovanni Carestini (1700-1760) aan de beurt. Carestini was één van de meest gevraagde en duurste zangers van zijn tijd. Hij trad op in alle grote Europese operahuizen en beroemde componisten als Händel, Gluck en Porpora schreven hoofdrollen voor hem. Hasse, met wie hij lang en intensief samenwerkte, zei over hem: ‘Wie Carestini niet heeft gehoord, weet niet wat perfecte zang inhoudt.’ De jonge Franse countertenor Philippe Jaroussky wijdt zijn nieuwste cd aan deze achttiende-eeuwse sterzanger. Met zorg is een aantal aria’s geselecteerd dat een dwarsdoorsnede vormt van Carestini’s grootste successen uit zijn ruim dertigjarige carrière. Daarbij is een goede balans ontstaan tussen virtuositeit (‘Sta nell’ Ircana’ uit Händels Alcina) en lyriek (‘Mio bel nume’ uit Orfeo van Graun). Jaroussky die al eerder met Vivaldi bewees goed raad te weten met de barokopera laat dit hier opnieuw zien. Met zijn lichte en flexibele stemgeluid, dat mogelijk het timbre van de castraat dicht benadert, herleven vervlogen tijden en blijft de herinnering aan een verloren stemsoort levend. Het uiterst informatieve cd-boekje bevat naast een uitgebreide biografie van Carestini ook prachtige afbeeldingen uit de operawereld van die tijd.http://en.wikipedia.org/wiki/Philippe_Jaroussky