Hanslip, Chloë

2006-12-01 19:12:03

Jarenlang had John Adams, zelf een houtblazer, moeite de viooltaal onder de knie te krijgen. Door de jaren heen ontwikkelde hij hier handigheid in en het hoogtepunt is ongetwijfeld zijn ‘Violin Concerto’, een compositie die met zijn humor en opgewekte speelsheid duidelijk het Adamsstempel draagt. Het is wel zware kost voor een violist omdat deze bijna non-stop aan het werk is. Hanslip en het Royal Philharmonic Orchestra spelen het stuk met een heerlijke, rauwe energie. In John Corigliano’s ‘Chaconne from The Red Violin’ speelt de viool een droomachtig thema op een bedje van zachte orkestklanken, wordt allengs expressiever en belandt vervolgens in een agressief steekspel met het orkest. Franz Waxmans ‘Tristan and Isolde Fantasia’ is een donker, romantisch werk voor viool, piano en orkest. Wat de negentienjarige Chloë Hanslip binnen het huidige oerwoud van jonge, zeer virtuoze violisten bijzonder maakt, is haar gevoelige en intuïtieve spel. Ze laat zich niet verleiden tot oppervlakkig vertoon van technisch kunnen. Overal klinkt een zuivere liefde voor het materiaal door. Op haar ongewone talent na is ze naar eigen zeggen een typische vrouw die van shoppen houdt en net zo lief naar pop als naar klassiek luistert. Wat een ontdekking, deze violiste.

Marina van Dijke

http://www.chloehanslip.com

Relevante recensies