2005-12-15 09:48:02
Waren het vroeger vooral baritons en bassen die furore maakten als liedzangers, tegenwoordig lijken de tenoren het terrein heroverd te hebben. En dat is helemaal geen slechte zaak, want tenslotte schreven grote liedcomponisten als Schubert een groot deel van hun liederen voor deze stemsoort. Maar welk stemtype een zanger ook heeft, uiteindelijk gaat het erom of deze de kunst verstaat ons mee te voeren naar die bijzondere wereld van het, in dit geval romantische, lied. En die kunst verstaat Werner Güra zonder enige twijfel. De Duitse tenor begon zijn carrière met het zingen van muziek uit de Barok en de Klassieke periode en is inmiddels uitgegroeid tot een liedzanger van formaat. Werner Güra maakte eerder een prachtige opname van Die schöne Müllerin en nu heeft hij zich op Schuberts laatste liederen gestort. Met zijn reine, enigszins klaaglijke stemgeluid heeft hij er in ieder geval het perfecte instrument voor. Belangrijker nog is zijn volstrekt natuurlijk gevoel voor expressie. Juist door deze kwaliteit streeft hij uiteindelijk veel van zijn concurrenten voorbij. Zijn interpretaties zijn wars van grote theatrale eff ecten, maar zijn daarom niet minder eff ectief. Naast de cyclus Schwanengesang bevat de opname ook nog een selectie liederen op teksten van Goethe.http://www.harmoniamundi.com/deutschland/artistes_fiche.php?artist_id=426