Goerner, Nelson

2009-08-11 12:38:05

Nieuw licht op Chopin

Het Warschause Chopin Instituut is bezig met een prestigieuze cd-reeks waarin het complete oeuvre van Chopin op historische instrumenten wordt vastgelegd. Frans Brüggen en het Orkest van de Achttiende Eeuw tekenen voor het orkestaandeel, de pianisten Nelson Goerner, Dang Thai Son, Fou Ts’ong en Tatiana Shebanova bespelen de Erard en Pleyel.

door Joep Christenhusz

Anno 2009 gedenken we ons suf. Er wordt uitvoerig stilgestaan bij het 200e geboorte- en sterfjaar van respectievelijk Mendelssohn en Haydn en ook Händel mag zich, wegens de 250e verjaardag van zijn overlijden, postuum verheugen in een riante aandacht voor zijn eveneens riante oeuvre. Een mooi gedenkjaar dus, 2009, en hoewel de bovengenoemde festiviteiten nog wel enkele maanden zullen voortduren, zijn de voorbereidingen voor volgend jaar alweer in volle gang.
In Warschau bijvoorbeeld, waar men 2010 onlangs heeft uitgeroepen tot het officiële Chopin-jaar. Het is dan namelijk precies 200 jaar geleden dat de van origine Poolse componist het levenslicht zag en dit heugelijke feit moet natuurlijk passend worden gevierd. Het Fryderyk Chopin Instituut pakt daarom groots uit met ‘The Real Chopin Series’, een imposante vijftiendelige cd-reeks die uiteindelijk Chopins volledige oeuvre zal beslaan. Uiteindelijk, want de laatste vijf delen, waarop onder andere de liederen en de werken voor cello en piano te beluisteren zullen zijn, laten vooralsnog op zich wachten.
Toch kan aan de hand van de eerdere releases een aardig beeld van de serie worden geschetst en daarbij springt vooral het streven naar authenticiteit in het oog. In het oor, zo men wil, want op alle opnamen wordt uitsluitend gebruikgemaakt van historische instrumenten. Een Pleyel-piano uit 1848 en een Erard uit 1849 doen de lang vervlogen romantische klavierklank herleven en staan met hun authentieke fabrikaat garant voor een reconstructie van Chopins oorspronkelijke muzikale nalatenschap. Trouwens, wie bij oorspronkelijkheid denkt aan muffe museummuziek komt gelukkig bedrogen uit, want de vertegenwoordigde vertolkers weten de beruchte stoffige uithoeken van de authentieke uitvoeringspraktijk met zorg te vermijden. Geen gortdroge muzikale archeologie dus, wel een frisse dialoog tussen historische middelen en een eigentijdse interpretatie, en dit komt de kwaliteit enkel ten goede.
Een speciale vermelding verdient pianist Nelson Goerner, die al eerder furore maakte als een begenadigd vertolker van het romantische pianorepertoire. Binnen de huidige serie excelleert de geboren Argentijn op een tweetal cd’s, die beide zijn onderscheiden met de prestigieuze Diapason d’Or. De eerste opname biedt een bevlogen uitvoering van de vier Ballades, waarin Goerner de narratieve en contrastrijke aard van het genre ten volle belicht. Een lichtere toets wordt aangeslagen op de tweede registratie met Chopins vroege werken voor piano en orkest, waaronder de Fantasie in A, het ‘Rondo à la Krakowiak’ en de concertvariaties op Mozarts ‘Là ci darem la mano’. Deze jeugdige voorlopers van de Pianoconcerten werden geschreven in de zogenaamde ‘style brillant’, een vroeg-negentiende-eeuwse instrumentale stijl die uitblinkt in een classicistische elegantie, gelardeerd met een speelse virtuositeit en opgewekte bravoure.
Goerner bewijst overtuigend dat hij zijn stilistische pappenheimers als geen ander kent. En hoe kan het ook anders, wanneer de muzikale leiding in handen ligt van Frans Brüggen. ‘Laat de noten voor zichzelf spreken, die vertellen meer dan genoeg’, zei Brüggen eens en met die noten blijkt het wel snor te zitten. Ze leiden op deze cd tot een wonderschoon, lichtvoetig samenspel tussen Goerner en het Orkest van de Achttiende Eeuw.

Frédéric François Chopin
Complete oeuvre
Fou Ts’ong, Tatiana Shebanova, Dang Thai Son, Nelson Goerner e.a., Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen
The Fryderyk Chopin Institute NIFCCD 0001-0010

http://www.nelson-goerner.com

Relevante recensies