2007-08-03 12:16:21
‘Wie kiest voor kunst, is nooit alleen, ook al zou hij dat willen,’ vindt de Slowaakse componist Vladimír Godár (1956). Zijn cantate ‘Mater’ is gewijd aan thema’s als moederschap en geboorte, dood en wederopstanding, kortom de cirkel van het leven. ‘Mater’ is opgebouwd uit zes composities voor wisselende bezettingen die variëren van een trio voor stem, altviool en cello tot een volledig strijkorkest met koor. Het raamwerk wordt gevormd door een zevende compositie: ‘Maykomashmalon’. Voor de cd werkte Godár samen met ondermeer het Koor van het Conservatorium van Bratislava en de Tsjechische folk- en artrockzangeres Iva Bittová. Het is vooral deze laatste die ‘Mater’ kleurt. Met haar soepele stem slaat Bittová een brug tussen de archaïsche schoonheid van Oost-Europese folklore en hedendaagse muziek, tussen Jiddische en Christelijke, wereldse en religieuze tradities. Haar indringende manier van zingen inspireerde Godár tot het schrijven van ‘Stálá Mater’, een in het Slowaaks gezongen ‘Stabat Mater’, een aangrijpende treurzang. Een ander hoogtepunt is het ‘Magnificat’. De tekst komt uit de oudste Slowaakse bijbelvertaling, rond 1760 geschreven door de monniken van het Rode klooster bij Dunajec. Dit ‘Magnificat’ is een viering van wat de componist omschrijft als ‘de grootste uitvindingen in de muziek: melodie, harmonie en polyfonie’. Een viering van het leven. Die stil maakt.
Cornell Evers
Vladimír Godár Mater Iva Bittová, Milos Valent, Solamente Naturali o.l.v. Marek Stryncl, Koor van het Conservatorium Bratislava o.l.v. Dusan Bill ECM 1985