2007-08-07 11:18:31
In 1976 kwam een bijzondere biografie uit van Igor Stravinsky. Schrijver van het boek is de dirigent Robert Craft, voormalig assistent van de componist. Hun vriendschap dateert van 1948: Stravinsky dirigeerde zijn ‘Symphonies of wind instruments’ in een programma van Craft zelf. Dit was het begin van een intensieve samenwerking die duurde tot de dood van de componist. Stravinsky heeft zich voortdurend aangepast aan de ontwikkelingen in de muziekwereld. Vertonen zijn vroege werken laatromantische stijlelementen, voor het Vioolconcert bestudeerde hij de muziek van Bach. De violiste Jennifer Frautschi vertolkt de solopartij op beeldende wijze: ze is springerig in het neobarokke Capriccio en mild in de langzame delen. De ‘Symphonies of wind instruments’ was een groot succes. Stravinsky was verbaasd: met zijn religieus-archaïsche invloeden lag het stuk bepaald niet gemakkelijk in het gehoor. De première van ‘Le sacre du printemps’, zeven jaar eerder, had daarentegen een schandaal veroorzaakt. Al meteen na de eerste noten kwam het publiek massaal in opstand. De reden: Stravinsky legt met ‘Le sacre’ een bom onder het bestaande ritmegevoel. Tegenwoordig wordt dit werk beschouwd als een van de hoogtepunten uit de muziekgeschiedenis. Met Craft en het Philharmonia Orchestra klinkt de overbekende compositie magisch. Maar dat is misschien ook niet zo verwonderlijk voor een dirigent die zo lang zowel collega-componist als intieme vriend van Stravinsky is geweest.