Bronfman, Yefim

2007-08-12 19:46:39

In de jaren vijftig van de negentiende eeuw ontstond een heftige polemiek over de betekenis van de instrumentale muziek. Aan de ene kant stonden de ‘progressieven’. Zij vonden dat de instrumentale muziek buitenmuzikale concepten nodig had ter rechtvaardiging. Fervente aanhangers van deze stroming waren Liszt en Berlioz. Lijnrecht hiertegenover bevond zich het kamp van de ‘absoluten’, die meenden dat muziek bestaat uit louter ‘tönend bewegte Formen’. Hanslick, voorman van de ‘absoluten’, verwoordde zo de mening van zijn medestanders, onder wie Johannes Brahms. De invloed van dit denken is terug te vinden in Brahms’ muziek. Die is poëtisch maar nooit zwelgend, complex en tegelijkertijd classicistisch in opbouw. De Deense violist Nikolaj Znaider paart een fenomenale techniek aan een loepzuivere klank en Yefim Bronfman, zijn muzikale partner, is uitstekend aan hem gewaagd.
Beide musici tonen een geweldig inzicht in de complexe structuur van de sonates. Hun muzikaal intelligente benadering legt de verschillende lagen in de muziek bloot, zonder evenwel afstandelijk te klinken. De viool fluistert en ontroert op kwetsbare momenten, zoals in het andante van de Sonate in A. Niet voor niets, zo blijkt hier, wordt Znaider wel eens de nieuw Heifetz genoemd. De langzame piano-inleiding in het Tweede deel van de Sonate in G is puur poëtisch. Van deze opname gaat zelfs de meest verstokte aanhanger van ‘progressieve’ muziek om.

Karin Sutherland

Johannes Brahms
complete werken voor viool en piano
Nikolaj Znaider, Yefim Bronfman
RCA 88697 06106 2

http://www.yefimbronfman.com

Relevante recensies