“…..Keer op keer zijn haar (Simone Lamsma’s) interpretaties een toonbeeld van muzikale eerlijkheid en superieure smaak. Lamsma heeft een prachtige muzikale persoonlijkheid die zich manifesteert alsof er geen eeuwen liggen tussen het nu van de uitvoering en het toen van de compositiedatum van de muziek die ze speelt.” (Roeland Hazendonk, Het Parool)
“Simone Lamsma played splendidly, with crisp clarity and brightly radiant sound, conveying both the rhapsodic fervor and intriguing pensiveness of the music.“ (The New York Times, December 2018)
Geroemd voor haar “brilliant… polished, expressive and intense” (Cleveland Plain Dealer) en “absolutely stunning” (Chicago Tribune) spel, wordt Nederlandse violiste Simone Lamsma wereldwijd gerespecteerd door pers, collega’s en publiek als één van klassieke muziek’s meest opvallende en boeiende muzikale persoonlijkheden.
Met haar uitgebreide repertoire van ruim 60 vioolconcerten, soleerde Simone de afgelopen seizoenen met veel van ’s werelds belangrijkste orkesten en dirigenten.
Recente hoogtepunten waren o.a. haar succesvolle debuut met het New York Philharmonic onder Jaap van Zweden en het Chicago Symphony Orchestra, en haar terugkeer bij orkesten als het Cleveland Orchestra, BBC Philharmonic, Seoul Philharmonic, Rotterdams Philharmonisch, San Francisco Symphony, Hong Kong Philharmonic, Warsaw Philharmonic en Dallas Symphony Orchestra. Andere opvallende debuuten maakte ze bij orkesten als het Royal Stockholm Philharmonic, Sydney Symphony Orchestra, National Symphony Orchestra, Milwaukee Symphony, Detroit Symphony, MDR Sinfonie Orchester Leipzig, Pittsburgh Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic, Iceland Symphony, Hessischer Rundfunk Orchester, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Finnish Radio Symphony, Les Siècles, en Orchestre Philharmonique de Radio France.
In de seizoenen 19/20 en 20/21 zal Simone onder meer debuteren bij orkesten als het Gürzenich Orchester, Wiener Symphoniker, Orchestre Symphonique de Montréal, Orchestre National d’Ile de France, Singapore Symphony Orchestra, BBC Scottish Symhony Orchestra, en terugkeren bij o.a. het London Philharmonic Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Cincinnati Symphony, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Yomiuri Nippon Symphony, Houston Symphony, Oregon Symphony Orchestra, Hallé, RTE Symphony Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Radio Filharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta en National Arts Center Orchestra Ottawa.
Afgelopen seizoenen gaf Simone premières van verschillende nieuwe werken, zo bracht ze de wereldpremière van het voor haar geschreven vioolconcert van Matijs de Roo tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw in Amsterdam met het Radio Filharmonisch Orkest en gaf ze de succesvolle Franse première van Michel van der Aa’s Vioolconcert met het Orchestre National de Lyon.
Naast haar samenwerking met Jaap van Zweden, werkte Simone met vele andere eminente dirigenten waaronder Vladimir Jurowski, François-Xavier Roth, Omer Meir-Wellber, Edward Gardner, Mark Wigglesworth, Kent Nagano, Sir Neville Marriner, Sir Mark Elder, Yannick Nézet-Séguin, Jukka-Pekka Saraste, James Gaffigan, Sir Andrew Davis, Robert Trevino, Andrès Orozco-Estrada, Jiří Bělohlávek, Marc Albrecht, Edo de Waart, Carlos Kalmar, Kirill Karabits, Stéphane Denève, Hannu Lintu, Yan Pascal Tortelier, Fabien Gabel en Andris Poga.
In 2017 vond de release plaats van haar meest recente opname van het eerste vioolconcert van Shostakovich en Gubaidulina’s ‘In tempus praesens’ met het Radio Filharmonisch orkest o.l.v. James Gaffigan en Reinbert de Leeuw, uitgebracht door Challenge Records, welke lovend werk ontvangen in de pers, net zoals haar voorgaande opname met werken van Mendelssohn, Janáček en Schumann met pianist Robert Kulek.
Naast haar vele prijzen en onderscheidingen, won zij in 2010 de VSCD Klassieke Muziekprijs in de categorie ‘Nieuwe generatie musici’, een prijs voor de meest indrukwekkende prestatie op het gebied van live klassieke muziek op de Nederlandse concertpodia.
In mei 2018 werd Simone door Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima uitgenodigd om op te treden tijdens hun officiële staatsbezoek aan Luxemburg en in 2011 trad ze op tijdens het Koninginnedagconcert in aanwezigheid van HM Koningin Beatrix, samen met de Radio KamerFilharmonie o.l.v. Jaap van Zweden.
Simone begon met viool spelen op 5-jarige leeftijd, en verhuisde naar Engeland toen zij 11 jaar was om aan de Yehudi Menuhin School te studeren bij professor Hu Kun. Op 14-jarige leeftijd maakte ze haar professionele solo-debuut bij het Noord Nederlands Orkest met het 1e vioolconcert van Paganini, haar debuut werd zeer enthousiast ontvangen door pers en publiek. Ze vervolgde haar studie bij hem aan de Royal Academy of Music en later bij Professor Maurice Hasson. Zijnde de jongste student ooit die het Bachelor of Music programma volgde, studeerde zij op 19-jarige leeftijd cum laude af met verschillende prestigieuze onderscheidingen. Ze werd in 2019 benoemd tot ‘Fellow of the Royal Academy of Music’, een eer aan 300 ex-Academy studenten die een significante en onderscheidende bijdrage hebben geleverd in hun vakgebied.
Simone Lamsma bespeelt de “Mlynarksi” Stradivarius (1718), die haar genereus ter beschikking is gesteld door een anonieme bruikleengever.
Bron: Simonelamsma.com