Baanbrekend onderzoek naar studiepraktijk muzikant door neurowetenschapper en voormalig topschaatser Beorn Nijenhuis

Geschreven op 01-02-2019

James Oesi s.xanthoulis245 1200x1732

Studie klassiek contrabassist James Oesi van cellosuites Bach wetenschappelijk onder de loep genomen

 

Amsterdam, 1 februari 2019 – Wat is de meest effectieve manier voor een professioneel muzikant om te studeren? Neurowetenschapper Beorn Nijenhuis gaat dit door middel van een case study onderzoeken bij professioneel solo contrabassist James Oesi. Tijdens een intensieve studieperiode worden door middel van metingen naar onder andere de stresslevels de studieresultaten gemonitord en de studiemethode voortdurend verder ontwikkeld en aangescherpt. Er wordt daarbij actief naar manieren gezocht om de tijdsindeling van de studie en de resultaten en uiteindelijk het spelniveau van de muzikant te verbeteren en ook nog de gezondheid (fysiek en mentaal) van de muzikant goed te houden. Onderzoeksmethodes die in de sport al lang veelgebruikt zijn worden in deze methode ook voor het eerst op een musicus toegepast. De resultaten van deze casestudie zouden toekomstige generatie musici kunnen helpen in hun ontwikkeling.

Beorn Nijenhuis: “In mijn vorige leven als atleet, leerde ik hoe ik de dag zo kon indelen dat het mijn conditie ten goede kwam, waardoor op termijn ook mijn prestaties verbeterden. Later, als student Neurowetenschappen, kwam ik erachter dat deze levensstijl niet alleen een impact had op mijn lichaam, het veranderde ook mijn hersenen. Door het bijhouden en optimaliseren van slaapritmes, dieet en stress management, gaf ik mijn brein de stimulus om te veranderen, zich aan te passen en te leren. Dat proces wordt wel eens verhoging van neuroplasticiteit genoemd. Bij muzikanten speelt diezelfde neuroplasticiteit een rol, zelfs in een dergelijke mate dat sommige deskundigen muzikanten ook wel ‘small muscle athletes’ noemen. Met deze fascinerende overeenkomstigheden in het achterhoofd, denk ik dat het bijhouden van slaapritmes, dieet en stress bij muzikanten neuroplasticiteit kan aanwakkeren en uiteindelijk tot een verbetering van hun vaardigheden kan leiden. Mijn achtergrond geeft me een unieke uitgangspositie om dat te doen. Door de levendige geschiedenis van mijn ervaring in topsport te combineren met de theoretische kracht van wetenschap en planning, wil ik een positieve invloed hebben op het leven van James.”

James Oesi: “Ik denk dat deze resultaten mij erg zullen gaan helpen bij het indelen en effectief gebruik van de studietijd. In het verleden heb ik de ervaring dat soms op het eerste oog logische indelingen voor studie / speeltijd niet klopt met de verwachte output, zowel in positieve als negatieve zin. Door de wetenschappelijke coaching hoop ik meer inzicht te krijgen hoe de studietijd effectiever te gebruiken.”

Tijdens deze onderzoeksperiode richt James zich op de studie van de oorspronkelijk voor cello geschreven suites van Johannes Sebastian Bach, met uiteindelijke doel deze op te nemen voor (cd)release.

Het project wordt ondersteund door het Amsterdams Fonds voor de Kunst, de Marti Keuning Eckhardt Stichting, de Stichting SEC en de Olland Buisman Stichting.

 

Over Beorn en James

Beorn Nijenhuis (2 april 1984) is een in Canada geboren Nederlands voormalige langebaanschaatser. Nijenhuis schaatste tot 2009 bij de TVM-schaatsploeg en in seizoen 2009/2010 bij Hofmeier en deed mee aan de Olympische Spelen. Op 27 oktober 2015 publiceerde de Volkskrant naar aanleiding van het afstudeerproject van Nijenhuis een onderzoek van de Universiteiten van Oxford en Utrecht waaruit blijkt dat het startschot van een starter op sprintafstanden van invloed is op de uitslag. Nijenhuis studeerde na zijn schaatscarrière neurowetenschap en deed hier onderzoek naar. Nijenhuis is verbonden aan de Rijks Universiteit Groningen en vanaf september doceert hij aan het Conservatorium van Amsterdam.

Contrabassist James Oesi (London, 1988) is sinds zijn komst in 2009 naar Nederland een bekend gezicht in de klassieke en moderne muziekwereld. Als één van de weinigen richt hij zich op de bas als solo-instrument. Hij speelt zijn soloprogramma’s – bestaande uit werken van onder andere Bach, Rachmaninoff, Berio en Beethoven – op veel bekende podia (zoals het Amsterdamse Concertgebouw, Utrechtse TivoliVredenburg en de Oosterpoort Groningen) en festivals (zoals het Grachtenfestival in Amsterdam, CrossLinx, November Music, Festival Classique en Wonderfeel). Ook is hij een graag geziene gast in programma’s als Podium Witteman, Vrije Geluiden en op NPO Radio 4 en NPO Radio 1. NRC Handelsblad en Luister publiceren uitgebreide interviews met Oesi, en Classic FM UK Featured zijn video van Luciano Berio’s Psy. James is initiatiefnemer en artistiek leider van het Dutch Double Bass Festival, een muziekfestival rondom de contrabas waarvan de eerste editie in mei 2017 in De Electriciteitsfabriek in Den Haag plaatsvindt. Daarnaast is James Oesi veelgevraagd als moderne muziek ensemblespeler. Hij treedt op met Asko|Schönberg, Insomnio, Oerknal, Ives Ensemble en het prestigieuze Ensemble Modern. James krijgt tijdens en na zijn studie masterclasses en coachingsessies van onder andere Gary Karr, Anner Bijlsma, Geoffrey Simon (dirigent en producent), Leon Bosch (voormalig solocontrabas van Academy of St Martin in the fields), Klaus Trumpf en Thomas Martin. Zie ook www.jamesoesi.com

< Terug naar het overzicht