Terug naar het overzicht
cover
Tsjaikovsky / Sibelius Violin Concertos - Batiashvili
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Tsjaikovsky / Sibelius

Violin Concertos - Batiashvili

0028947960386

Componist Tsjaikovsky / Sibelius
Titel Violin Concertos - Batiashvili
Artiest Batiashvili, Lisa - viool / Staatskapelle Berlin
Dirigent Barenboim, Daniel
Artikel nr. 479603800289
EAN Code 0028947960386
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2016-10-07
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro moderato (Concerto For Violin And Orchestra In D Major, op. 35) — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 019:40
2 2. Canzonetta. Andante (Concerto For Violin And Orchestra In D Major, op. 35) — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 007:06
3 3. Finale. Allegro vivacissimo (Concerto For Violin And Orchestra In D Major, op. 35) — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 010:08
4 1. Allegro moderato - Molto moderato e tranquillo - Allegro molto - Moderato assai - Allegro moderat — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 017:00
5 2. Adagio di molto (Concerto For Violin And Orchestra In D Minor, op. 47) — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 008:42
6 3. Allegro ma non tanto (Concerto For Violin And Orchestra In D Minor, op. 47) — BATIASHVILI,LISA/STAATSKAPELLE BERL 007:34

Lisa Batiashvili, Daniel Barenboim en de Staatskapelle Berlin wisten in 2015 met Tsjaikovski’s Vioolconcert vol ‘gutsy grandeur’ en ‘soaring lines’ onder anderen de criticus van The Guardian te bewegen tot de maximale waardering. En in de zomer van 2016 veroverde dezelfde combinatie heel Duitsland tijdens het Staatsoper für alle-concert in Berlijn met het Vioolconcert van Sibelius en een ‘bekoorlijk donkere zangerigheid’. Beide concerten staan nu op één cd, en beweren dat de Georgische violiste boven zichzelf uitstijgt is een understatement. Twee vioolconcerten die iedere muziekliefhebber compleet bij de strot grijpen.

Aangenaam Klassiek 2016

PORTRET

Bezielde Componist

Zielroerende melodieën van Het zwanenmeer, kleurrijke harmonieën van De notenkraker – de stijl van Tsjaikovski is bekend en geliefd. Toch zijn de man achter de muziek en zijn brede oeuvre onderbelicht.

Of het nu de betoverende balletten, het gepassioneerde Eerste pianoconcert of de mijmerende symfonieën zijn, de werken van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski raken je. De emotionele kracht en de pakkende melodieën laten je hart dansen. Wie heeft toch zulke muziek kunnen schrijven? In antwoord op die vraag is Tsjaikovski meer dan eens afgedaan als een sentimentele en gekwelde artiest. Maar de man achter de muziek was anders dan je vaak hoort: een bezielde componist die van alle markten thuis was. “Mijn werk is oprecht,” schreef Tsjaikovski. “Ik componeer vanuit een onweerstaanbare innerlijke impuls. Ik spreek in muziek omdat ik iets te zeggen heb.” Deze drijfveer had de in 1840 geboren componist al van jongs af aan. Als kind had hij voortdurend muziek in zijn hoofd. Zijn gouvernante kon hem nauwelijks achter de piano vandaan slepen. Als jonge twintiger vond hij uiteindelijk zijn carrière op het gloednieuwe conservatorium van Sint­Petersburg.

Met Tsjaikovski was Rusland een visionaire componist rijker. Luister maar naar het Vioolconcert. In die zingende solopartij horen we de gedreven componist die wil spreken in muziek. Tsjaikovski was zó geïnspireerd voor dit werk, dat hij het al binnen twee weken voltooide. Het resultaat: intens vrolijk muzikaal gejuich. Dit is hoe pure euforie klinkt. De critici hadden echter geen goed woord over voor het Vioolconcert. Nu is het een van Tsjaikovski’s geliefdste werken.

Het duurde niet lang voor Tsjaikovski wereldberoemd en razend populair werd. Hij reisde door heel Europa en zelfs naar Amerika om zijn eigen werken te dirigeren. Overal wachtte hem een jubelende ontvangst en werd hij – één keer zelfs letterlijk – op handen gedragen. Toch bleef Tsjaikovski bescheiden en oprecht. “Ik verlang met heel mijn ziel dat mijn muziek bekender wordt,” schreef hij, “en dat steeds meer mensen troost en steun vinden in hun liefde ervoor.”

Tsjaikovski was een echte allroundcomponist, thuis in veel meer genres dan balletten en symfonieën alleen. Velen weten niet dat hij naast Jevgeni Onegin en Schoppenvrouw maar liefst negen andere opera’s heeft geschreven. Ook staan er vergeten orkestsuites en een reeks intieme liederen en pianostukken op zijn naam. Nikolai Lugansky brengt op zijn cd het pianowerk De seizoenen aan het licht, een echo van de rust en inspiratie die Tsjaikovski vond in de natuur van het platteland.

De kroon op zijn brede oeuvre is zijn laatste werk: de ontzagwekkende Zesde symfonie. Met muziek vol strijd, berusting, liefde, trots en triomf is dit een briljante symfonie over het leven – met de dood als slot. Kort na de première overleed Tsjaikovski, nog vol plannen en levenslust, aan de gevolgen van cholera. Maar ongefundeerde mythes transformeerden zijn nagedachtenis in een gekwelde artiest die zelfmoord zou hebben gepleegd. Het is tijd om dit recht te zetten: Tsjaikovski was een gepassioneerde componist die zó goed in muziek wist te spreken, dat we 125 jaar na zijn overlijden nog steeds worden geraakt. Hij was hier een meester in.

Simone Leuven (1-2018)


SPECIAL

De elegantie van Lisa Batiashvili
Goed nieuws: Lisa Batiashvili soleert op haar nieuwe cd in de vioolconcerten van Tsjaikovski en Sibelius. Bij het Koninklijk Concertgebouworkest is ze dit seizoen artist in residence.

Wat komt het goed uit dat Tsjaikovski’s Vioolconcert, dat Lisa Batiashvili in januari gaat spelen met het Concertgebouworkest, ook op cd is verschenen bij haar vaste label Deutsche Grammophon, in combinatie met het concert van Sibelius. Dirigent is Daniel Barenboim met de Staatskapelle Berlin. Tot vreugde van de Berlijners werken Barenboim enBatiashvili al vier jaar samen bij het Staatsoper für Alle-openluchtconcert. In 2015 was Tsjaikovski aan de beurt en in 2016 Sibelius, allebei meteen gevolgd door een cd-opname.

Lisa Batiashvili speelt virtuoos, en technisch schijnbaar onbekommerd. Ze weet wat ze wil en waarover ze het heeft. Uniek is de combinatie van haar trefzekere energie en haar delicate toonvorming – en natuurlijk is een onmiskenbare elegantie óók haar handelsmerk. Dat alles is goed te horen op deze cd, ook al verschillen de twee opgenomen concerten hemelsbreed. Bij Tsjaikovski is de elegantie romantisch, lyrisch en emotioneel (hoor de ontroerende Canzonetta!), bij Sibelius hoor je een koeler soort elegantie, afgewisseld met strijdbaarheid. Batiashvili en Barenboim weten dat je het drama er niet te dik op moet leggen. Wie nuchter blijft laat juist daardoor de luisteraar helemaal over aan zijn eigen fantasie en dan nestelt de muziek zich pas echt in je hart. Dat is precies wat hier gebeurt. Niet alleen op cd laat Batiashvili onvergetelijk van zich horen. Als artist in residence voor het seizoen 2016-2017 bij het Concertgebouworkest staat ze meerdere malen op het podium van de Grote Zaal. Op 14 en 15 december treedt ze aan met de nieuwe chef Daniele Gatti in Prokofjevs Tweede vioolconcert, op 7 en 8 januari – in het Vioolconcert van Tsjaikovski – werkt ze samen met Antonio Pappano en op 16 en 19 maart dirigeert Vladimir Jurowski het Eerste vioolconcert van Sjostakovitsj.

Allemaal Russisch? Jazeker, het zijn allemaal meesterwerken uit Rusland. In die muzikale regio voelt Batiashvili zich uitstekend thuis. Sinds ze haar vader een kwartet van hem hoorde spelen was ze geïntrigeerd door Dimitri Sjostakovitsj, volgens haar een componist van angst, wanhoop en agressie, die tot uiting komen in het Eerste vioolconcert. De diepgang van die muziek is deze rasvioliste uitstekend toevertrouwd.

Batiashvili toont een andere kant van haar fenomenale talent ook graag in kamermuziek. Als artist in residence laat ze dat horen op zondagmiddag 18 december in de Kleine Zaal, als ze een bont gezelschap musici voorgaat in een ‘close-upconcert’. Het italofiele programma omvat Puccini en Respighi, Wolfs Italienische Serenade en Tsjaikovski’s expansieve strijksextet Souvenir de Florence. Wees er vroeg bij, want de Kleine Zaal is héél gauw uitverkocht.

Gerard Scheltens (6-2016)

 

  • Lisa Batiashvili
  • cover

Op 22 januari 2017 was deze cd 'CD van de week' bij de Concertzender. Luister de uitzending hier terug: http://www.concertzender.nl/programma/cd_van_de_week_367783/

Terug naar het overzicht