Terug naar het overzicht
cover
Sibelius Pianowerken
€ 23,99 € 14,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sibelius

Pianowerken

0889854085025

Componist Sibelius
Titel Pianowerken
Artiest Leif Ove Andsnes (pianist)
Artikel nr. 040850288985
EAN Code 0889854085025
Aantal CD's 1
Label SONY CLASSICAL
Releasedatum 2017-09-21
# Titel & Artiest Tijd
1 Nr. 5 Impromptu h-moll: Vivace — ANDSNES, LEIF OVE 003:51
2 Nr. 6 Impromptu E-Dur: Comodo — ANDSNES, LEIF OVE 006:14
3 Nr. 1 I Largamente - Allegro — ANDSNES, LEIF OVE 003:10
4 Nr. 2 Andnatino — ANDSNES, LEIF OVE 004:22
5 Nr. 3 Comodo - Tranquillo — ANDSNES, LEIF OVE 002:55
6 Nr. 9 Romanze Des-Dur: Andantino — ANDSNES, LEIF OVE 003:57
7 Nr. 10 Barcarole: Moderato assai — ANDSNES, LEIF OVE 004:29
8 Nr. 4 Vivacetto — ANDSNES, LEIF OVE 002:27
9 Nr. 1 Valse triste: Lento (bearb. für Klavier) — ANDSNES, LEIF OVE 005:13
10 1. Allegro — ANDSNES, LEIF OVE 002:54
11 2. Largo — ANDSNES, LEIF OVE 002:11
12 3. Allegro moderato — ANDSNES, LEIF OVE 001:47
13 Nr. 4 Die Birke: Allegro — ANDSNES, LEIF OVE 001:37
14 Nr. 5 Die Fichte: Lento — ANDSNES, LEIF OVE 002:55
15 Vivace — ANDSNES, LEIF OVE 001:51
16 Nr. 10 Poco agitato — ANDSNES, LEIF OVE 001:37
17 Nr. 5 Impromptu: Poco moderato — ANDSNES, LEIF OVE 001:36
18 Nr. 4 Humoristischer Marsch — ANDSNES, LEIF OVE 001:07
19 Nr. 2 Lied: Andantino — ANDSNES, LEIF OVE 002:58
20 Nr. 1 Landschaft: Andantino — ANDSNES, LEIF OVE 001:48
21 Nr. 2 Winterszene: Allegretto — ANDSNES, LEIF OVE 001:48
22 Nr. 3 Waldsee: Con moto — ANDSNES, LEIF OVE 001:39
23 Nr. 4 Lied im Walde — ANDSNES, LEIF OVE 001:48
24 Nr. 5 Frühlingsvision — ANDSNES, LEIF OVE 002:05

Aanbevolen door...

Bij de grote orkest werken van Sibelius moet ik altijd denken aan lange boswandelingen op herfstige dagen door bergachtige streken. Bij zijn pianowerken denk ik echter aan huiselijkheid, open haardvuur en aan lange intieme avonden. De meeste pianowerken van Sibelius vragen dan ook vanzelf om een rustige en volwassen benadering. En dat laatste is exact wat Leif Ove Andsnes in deze nieuwe opname bereikt. Een ongelooflijke intimiteit en betrokkenheid straalt deze cd uit. De pianoklank is helder en warm. De akoestiek niet overdreven groot. De gebruikte piano staat dus als vanzelf in de huiskamer van de luisteraar. Met andere woorden.: Een prachtige cd voor de lange donkere avonden.

Boekhandel Dominicanen, Maastricht
Paul Smeets (6-2017)


Zo stoer en robuust Jean Sibelius uit kon pakken als symfonicus, zo verstild en romantisch is hij in zijn pianowerken. Sibelius maakte nooit zoveel ophef over deze stukken; hij schreef ze naar eigen zeggen om geld te verdienen. Vandaar dat het zeer toegankelijke en beeldende werken zijn waarin Schumann niet ver weg is. Leif Ove Andsnes dook in deze nagenoeg onbekende erfenis van de Fin en maakte een heel persoonlijke selectie uit de drie boeken vol miniaturen. ‘Sibelius schreef ze misschien voor het geld, maar hij kon niet verhullen dat hij een erg goede componist was’, motiveerde de pianist zijn aandacht voor Sibelius’ pianowerken al eens. Hoewel Sibelius van huis uit geen groot pianist was, weet hij het instrument op alle mogelijke manieren tot de verbeelding te laten spreken. Vanaf de zes impromptu’s op. 5 tot de Fünf Skizzen op. 114: het is allemaal even mooi en meeslepend en toch ook geraffineerd in de kleurschakeringen van de begeleidende stemmen. Dat alles is ook te danken aan het fabelachtige spel van Andsnes. De pianist slaagt er ook nu weer in zichzelf weg te cijferen en de muziek op ongecompliceerde wijze te laten spreken.

Paul Janssen (5-2017)

Jean Sibelius is niet alleen de symfonicus die het Finse nationalisme een stem en een melodie gaf. Hij is ook een stille poëet die voor de piano prachtige romantische karakterstukjes schreef die stuk voor stuk meeslepende verhalen vertellen over bossen, bomen, vergezichten, mooie wandelingen en dromerige gedachten. Deze stukken kregen tot op heden niet zoveel aandacht, maar als Leif Ove Andsnes ze speelt, klinken ze opeens als een onvergetelijke Schumann, doorspekt met het overweldigende gevoel van de Finse meren. Een must voor elke pianoliefhebber.

Aangenaam Klassiek 2017

PORTRET

Jean Sibelius; een reus
Jean Sibelius is een reus! Hij is de schepper van een uniek symfonisch oeuvre dat met niets te vergelijken valt. Toch lijken we dat in Nederland niet zo goed te weten.

Werken van Sibelius staan regelmatig op de lessenaars, maar weinig van zijn muziek is écht ‘thuis’ op de Nederlandse concertpodia. Het monumentale Vioolconcert – een symfonie met soloviool – kunnen we dromen, het symfonisch gedicht Finlandia ook, maar verder...? Het waarom hiervan blijft in nevelen gehuld.

‘Nevelachtig’ was de treffende kwalificatie die Simon Vestdijk meegaf aan de muziek van Jean Sibelius. ‘Een vorm van mannelijkheid die zich niet laat betrappen.’ En inderdaad: als er iets kenmerkend is voor de grote Finse componist, dan is het de ongrijpbaarheid. Luister bijvoorbeeld naar de spookachtige Vierde symfonie, de introverte Zesde die zich lijkt te baden in de koele winterzon, Tapiola dat je van je stoel blaast, en je weet: hier spelen raadsels waar je nooit achter komt. Ongenaakbaar? Nee, wel ongrijpbaar.

Sibelius, geboren in 1865, werd opgeleid in een op de Duitse toonkunst geöriënteerde muziekstijl - van een nationale Finse muziek was nog geen sprake. Maar tegelijk leerde hij de nationale dichtkunst en volksmuziek kennen, en bovenal het grote epos Kalevala, dat hem inspireerde tot vele symfonische gedichten die het verhaal vertellen van mythische helden als Kullervo en Lemminkaïnen.

Bij velen roept de naam Sibelius clichéreacties op van ‘zingende bossen’. Zoals alle clichés zijn die wel een beetje waar. Zijn muziek is de evocatie van de uitgestrekte Finse natuur: de bossen, de meren, de oneindige ruimte, de verlatenheid, de ondefinieerbaar ‘noordse’ sfeer. Toch is hij geen folkloristisch componist, daarvoor is zijn stijl te persoonlijk en te gecompliceerd. Van Finse volksmuziek maakt hij nauwelijks gebruik. Zijn zeven symfonieën exploreren het genre vanuit een laatromantisch startpunt en bouwen het uit tot een uniek en onvergelijkbaar oeuvre.

Dat rijke oeuvre omvat de vroege epische symfonie Kullervo, de vrijwel onbekende opera Het meisje in de toren, kamermuziek, waaronder het indrukwekkende strijkkwartet Voces intimae, heel wat liederen (alleen al Höstkväll is uniek) en een lange rij pianostukken die vroeger als slappe salonmuziek werden afgedaan. Daarmee heeft Leif Ove Andsnes een nieuwe Sony-cd gevuld, en vaak hoor je de ‘echte’ Sibelius er helemaal doorheen. De fraaie Sonatine op. 67/1 zou zó in de ongrijpbaar mooie Zesde symfonie passen. We moeten echt meer om Sibelius gaan geven...

Eén raadsel blijft. Hoe kwam het dat hij na 1928 niet meer componeerde, nog doorleefde tot 1957 zonder dat er uit die rijke bron nog nieuwe muziek opborrelde? Er werd beweerd dat hij op zijn lauweren ging rusten nadat hem een staatsstipendium werd toegekend, maar dat had hij al veel langer. Welk psychologisch proces blokkeerde hem? Wel weten we dat hij jarenlang werkte aan zijn Achtste symfonie. Bekend is het verhaal hoe hij die Achtste, die vrijwel voltooid was, kort voor zijn dood in de kachel gooide. Drie ultrakorte fragmentjes zijn teruggevonden en in 2011 uitgevoerd. Wat moet je daar nu mee? Het is om gek van te worden. Die nevel zal nooit optrekken.

Gerard Scheltens (5-2017)

  • 0889854085025 1200px front
  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht