0889853440825
Componist | Biber & Piazolla |
Titel | Mystyerio |
Artiest | Lautten Compagney / Katschner / Schroder / Miribung / Amelung |
Artikel nr. | 034408288985 |
EAN Code | 0889853440825 |
Aantal CD's | 1 |
Label | DEUTSCHE HARMONIA MUNDI |
Releasedatum | 2018-03-22 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Rosary Sonata No. 1, C. 90, 'The Annunciation' — Lautten Compagney | 005:32 |
2 | Histoire du Tango: II. Cafe 1930 — Lautten Compagney | 007:24 |
3 | Rosary Sonata No. 2, C. 91, 'Mary's Visit to Elizabeth' — Lautten Compagney | 004:44 |
4 | Oblivion — Lautten Compagney | 004:30 |
5 | Rosary Sonata No. 3, C. 92, 'The Nativity' — Lautten Compagney | 006:11 |
6 | Fuga y Misterio — Lautten Compagney | 005:26 |
7 | Rosary Sonata No. 9, C. 98, 'Carrying the Cross' — Lautten Compagney | 006:32 |
8 | Jeanne y Paul — Lautten Compagney | 004:46 |
9 | Rosary Sonata No. 10, C. 99, 'The Crucifixion' — Lautten Compagney | 009:22 |
10 | Harmonia Artificioso Ariosa, Partia V in G Minor, C. 66: Passacaglia — Lautten Compagney | 004:20 |
11 | La Muerte del Angel — Lautten Compagney | 003:58 |
12 | Rosary Sonata No. 14, C. 103, 'The Assumption of Mary' — Lautten Compagney | 007:58 |
Wat hebben Heinrich Ignaz Franz Biber en Astor Piazzolla met elkaar te maken? Eigenlijk niets en ze zijn zelfs tegenpolen. Bibers prachtige barokke Rozenkranz-sonates zijn geschreven vanuit een christelijke invalshoek en Piazzolla’s twintigste-eeuwse tango komt voort uit de salons en bordelen van Buenos Aires. Barokvioliste Julia Schröder laat zich er niet door weerhouden en vindt met de Lautten Compagney een vergelijkbare vorm van spiritualiteit en mysterie in beide componisten. Het zij zo, en het beste is om de muziek zelf uitsluitsel te laten geven. En dan blijkt het erg goed te werken en wordt er zonder moeite ruim twee en een halve eeuw overbrugd. Schröder speelt Biber met de kleurrijke steun van de Lautten Compagney overtuigend en Piazzolla klinkt na enkele momenten van wennen verrassend goed op een barokviool. Biber krijgt iets dansants mee, terwijl Piazzolla’s werk juist omvat wordt door een aura van religiositeit. De prachtige sound van de barokinstrumenten geeft een werk als Oblivión of La Muerte del Ángel inderdaad iets mysterieus en meeslepends. Het zal voor zowel barokpuristen als verstokte Piazzolla-adepten ongetwijfeld een zeventig minuten durende vorm van heiligschennis zijn, maar voor de omnivore muziekliefhebber is dit in veel opzichten een verrassende cd.
Paul Janssen (3-2018)