25 Etude in E-flat Minor Op. 10, No. 6 — Gvetadze, Nino 003:33
26 Waltz in A flat Major Op. 69, No. 1 — Gvetadze, Nino 004:04
27 Waltz in A Minor Op. 34, No. 2 — Gvetadze, Nino 005:08
28 Waltz in B Minor Op. 69, No. 2 — Gvetadze, Nino 003:07
29 Scherzo No. 2 in B-flat Minor, Op. 31 — Gvetadze, Nino 010:03

Aanbevolen door...

De Georgische pianiste Nino Gvetadze woont nu al jaren in Nederland, waar ze haar studie afrondde bij Paul Komen en Jan Wijn. Nadat ze in 2008 de Persprijs en de Publieksprijs won op het Lisztconcours en twee jaar later de Borletti-Buitoni Trust Award, is Nino Gvetadze niet meer weg te denken van de internationale podia. Ook in Nederland is ze vaak te bewonderen, zoals in augustus 2017 toen ze samen met het Brodsky Quartet optrad tijdens het Prinsengrachtconcert te Amsterdam. Haar nieuwste opname met de Preludes op. 28 van Chopin vertelt het levensverhaal van de componist: zijn grootste angsten, verdriet, herinneringen en twijfels.

Ank van Buytene (1-2018)

Jammer van de wat aarzelende start. De tweede van de Preludes opus 28 klinkt treurmarsachtig onzeker, misschien ook wat te weinig zangerig. Maar het komt goed. Heel snel weet pianiste Nino Gvetadze Chopins poëtische ontboezemingen tot een feest te maken. Nummer 4 bijvoorbeeld staat als een huis: zonder overdreven rubato, stijleigen, beheerst. Bij zachte en langzame delen valt wel een hinderlijk ruisje op: je hoort de dempers op de snaren landen, wat nogal afleidt. Wat techniek betreft is hier nog een slag te maken. De muzikaliteit maakt dat gelukkig ruimschoots goed. De b-klein-prelude (nummer 6) bijvoorbeeld is een toonbeeld van verfijnde romantiek: ragfijn zoals de melodie in de linkerhand gestalte krijgt, met gevoel voor het verrassende en fraaie oplossen van dissonanten. Virtuoos, exuberant, verstild, juichend, melancholiek – het wordt allemaal met overtuiging en technisch vernuft gebracht. Schumann schreef ooit dat je in Chopins opus 28 ‘werkelijk van alles’ tegenkomt, ‘ook het absurde, ziekelijk-opgewondene en afstotende’. Hij doelde vermoedelijk op de angstige en sombere preludes in mineur, de even nummers, zoals nummer twintig, met indrukwekkende, visionaire akkoordprogressies. Juist met die exemplaren lijkt Gvetadze de meeste affiniteit te hebben, het is alsof ze juist daar haar sterkste troeven uitspeelt.

Jos van der Zanden (6-2017)

Muziek met een verhaal

Het is een vaak gehoorde uitspraak: waar woorden ophouden gaat muziek verder. Maar op het nieuwe album van pianiste Nino Gvetadze versterken woorden en muziek elkaar juist. “Het belangrijkste is om een verhaal te vertellen.”

Of ze nu spreekt of speelt, luisterend naar Nino Gvetadze word je overweldigd door haar warme persoonlijkheid en haar diepgaande liefde voor muziek. Maar bovenal weet de inspirerende pianiste taal en toon te verweven tot een muzikaal verhaal. Zo ook op haar nieuwe album met muziek van Chopin onder de nieuwsgierigmakende titel Ghosts. Vanwaar de gekozen stukken? “Zoals met ieder album, wil ik met Ghosts een verhaal vertellen,” legt Gvetadze uit. “De 24 korte preludes verklanken als het ware een terugblik op het leven. Allerlei herinneringen schieten voorbij als geesten: ze verschijnen en verdwijnen snel. De laatste prelude vormt de laatste terugblik op het leven, maar dan rijst natuurlijk de vraag: wat komt daarna? Welk stuk geeft het leven na de dood weer? Zo kwam ik uit bij de Etude op. 10 nr. 6, waarvan het elegische karakter voor een natuurlijke overgang zorgt. Na al het drama danst de geest weg van de aarde op drie van mijn favoriete langzame walsen. Over het laatste stuk op de cd, Scherzo nr. 2, op. 31, schreef Chopin dat het klinkt als een knekelhuis: daar vindt de geest een thuis na zijn lange reis.”

De preludes vormen het hart van het album, zowel in het verhaal als voor Gvetadze zelf. “Soms heb je het gevoel dat een muziekstuk echt jouw stuk is. De preludes staan dicht bij me. Ze zijn mentaal uitputtend om te spelen: ze wisselen elkaar heel snel af, maar zijn tegelijkertijd heel diep. Bij elkaar vormen de preludes een gesprek in iemands gedachten tussen pessimisme en optimisme, met alle kleuren daartussenin.” Dit doet Gvetadze denken aan Chopins levensverhaal, waar ze zich alles bij kan voorstellen als in Nederland wonende Georgische: “Nadat Chopin zijn thuisland Polen had verlaten, ging zijn muziek nostalgisch klinken. Ik ken geen enkel stuk uit die periode dat niet die ondertoon van heimwee heeft. Hij bleef altijd terugverlangen naar Polen.”

Het is niet voor niets dat de pianocomponist Chopin zoveel vertelmogelijkheden biedt voor Gvetadze. “Als pianisten zijn we verwend met Chopin!” lacht ze. “Hij is de grootste dichter voor de piano die ooit heeft geleefd. Een piano heeft vele kleuren: je kan er in feite elk instrument mee imiteren, zelfs percussie. Met zoveel mogelijkheden kan je alles uitdrukken.”

Met haar diepgaande en waanzinnig goed getimede spel dringt Gvetadze door tot in de ziel van de luisteraar. “Als ik een concert geef, probeer ik mensen altijd naar de muziek toe te halen. Dat is een uitdaging, maar als ik me vol overtuiging op mijn verhaal concentreer ontstaat er een speciale energie in de zaal en een bepaalde focus van het publiek. Dat is een prachtige ervaring.” Die beleving weet Gvetadze te vangen met Ghosts: haar bezielende visie heeft verhalen verweven tot een album dat de intieme muziek van Chopin tot leven brengt.

Simone Leuven (6-2017)