Terug naar het overzicht
cover
Paganini 24 Caprices
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Paganini

24 Caprices

0190295728229

Componist Paganini
Titel 24 Caprices
Artiest Hadelich, Augustin
Artikel nr. 0190295728229
EAN Code 0190295728229
Aantal CD's 1
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2018-01-12
# Titel & Artiest Tijd
1 Nr. 1 Caprice E-Dur (Andante) — HADELICH 001:55
2 Nr. 2 Caprice h-moll (Moderato) — HADELICH 003:01
3 Nr. 3 Caprice e-moll (Sostenuto - Presto - Sostenuto) — HADELICH 003:32
4 Nr. 4 Caprice c-moll (Maestoso) — HADELICH 006:46
5 Nr. 5 Caprice a-moll (Agitato) — HADELICH 003:09
6 Nr. 6 Caprice g-moll (Lento) — HADELICH 005:10
7 Nr. 7 Caprice a-moll (Posato) — HADELICH 004:24
8 Nr. 8 Caprice Es-Dur (Maestoso) — HADELICH 002:57
9 Nr. 9 Caprice E-Dur (Allegretto) — HADELICH 003:01
10 Nr. 10 Caprice g-moll (Vivace) — HADELICH 002:25
11 Nr. 11 Caprice C-Dur (Andante - Presto - Andante) — HADELICH 004:19
12 Nr. 12 Caprice As-Dur (Allegro) — HADELICH 002:36
13 Nr. 13 Caprice B-Dur (Allegro) — HADELICH 002:46
14 Nr. 14 Caprice Es-Dur (Moderato) — HADELICH 002:17
15 Nr. 15 Caprice e-moll (Posato) — HADELICH 003:01
16 Nr. 16 Caprice g-moll (Presto) — HADELICH 001:35
17 Nr. 17 Caprice Es-Dur (Sostenuto - Andante) — HADELICH 004:04
18 Nr. 18 Caprice C-Dur (Corrente - Allegro) — HADELICH 002:35
19 Nr. 19 Caprice Es-Dur (Lento - Allegro assai) — HADELICH 003:00
20 Nr. 20 Caprice D-Dur (Allegretto) — HADELICH 003:43
21 Nr. 21 Caprice A-Dur (Amoroso - Presto) — HADELICH 003:18
22 Nr. 22 Caprice F-Dur (Marcato) — HADELICH 002:45
23 Nr. 23 Caprice Es-Dur (Posato) — HADELICH 003:51
24 Nr. 24 Caprice a-moll (Quasi presto) — HADELICH 004:45

SPECIAL

Duivelse Studies
Augustin Hadelich won in 2016 de Warner Music Prize. Met de opname van de 24 caprices van Paganini waarin deze prijs resulteerde geeft hij een indrukwekkend visitekaartje af.

Niccolò Paganini wordt in het cd-boekje bij de opname van zijn 24 caprices door Augustin Hadelich ‘de eerste rockster’ genoemd. Daar zit wat in. De impact die Paganini en zijn spel hadden op alles wat na hem in de geschiedenis kwam, kan misschien het beste vergeleken worden met die van rockgitarist Jimi Hendrix. Hendrix werd niet alleen omgeven door allerhande mythes en verhalen, hij tilde de rockgitaar werkelijk naar een hoger plan. Niet alleen met maffe trucs, maar ook en vooral door technisch veel toe te voegen aan de gereedschapskist van elke volgende gitarist in spe.

Dat is ook de grote betekenis van Paganini en van zijn caprices. De 24 solowerken zijn een staalkaart van zijn technisch kunnen en van zijn technische vernieuwingen, gevat in werken die direct aan spreken. Het zijn misschien niet de complexe compositorische hoogstandjes die Bachs Sonates en Partita’s voor viool solo tot een ware bijbel maken, maar de caprices zijn voor elke zichzelf respecterende violist de bakermat van het moderne vioolspel. En ze zijn duivels lastig. Vandaar dat de geruchten gingen dat Paganini een pact met de duivel gesloten zou hebben. Onzin allemaal, maar wel illustratief voor de status die de mysterieuze violist in de negentiende eeuw had.

En zijn muziek. ‘Toen ik de caprices als kleine jongen voor het eerst zag en hoorde, leken ze onmogelijk te spelen’, zegt Hadelich over zijn eerste ontmoeting met deze werken van Paganini. ‘Pas na vele jaren studie bleken ze speelbaar en begon ik te houden van de muziek achter de noten.’

En het gaat natuurlijk om die muziek. De kracht van de caprices is dat Paganini zijn onmetelijke technische kunnen demonstreert, en dat nieuwigheden als gebroken akkoorden over enorme intervallen, linkerhandpizzicato’s en flautando-strijktechnieken de stroom van de muziek en de meeslepende melodielijnen nergens in de weg staan.

Voor de in Italië geboren Duitser Augustin Hadelich kent deze muziek inmiddels geen geheimen meer. De musicus gold jarenlang in Duitsland als wonderkind en maakt ook als componist en pianist furore. Hij speelt met grote vreugde en soms, zoals in de spookachtige Zesde caprice met zijn doorlopende trillers, met geheimzinnigheid. Bij vlagen lijkt hij een incarnatie van de grote Paganini. Op glorieuze wijze maakt hij de Warner Music Prize te gelde. Ongetwijfeld volgt er snel meer van deze bijzondere violist die in 2016 al een Grammy won voor zijn opname van Dutilleux’ L’arbre des songes. Met deze 24 caprices geeft hij een opvallend visitekaartje af en plaats hij zichzelf in het bescheiden rijtje topviolisten dat werkelijk muziek kan maken van deze duivelse studies van ‘rockster’ Paganini.

Paul Janssen (KZ 2-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht